Гроші на ідею: реформовані медіа вчилиcя здобувати гранти

6-2-1024x768

Найбільшим професійним викликом у моєму житті став…» – з продовження цієї фрази  кожним учасником розпочався тренінг для редакторів(менеджерів) реформованих ЗМІ Сумської, Чернігівської, Житомирської та Одеської областей на тему «Грантовий фандрейзинг для медіа. Як вибороти грант на свій медіапроєкт». Тренерка Ольга Мирович – консультантка з управління проектами та фандрейзингу – попросила розповісти про найбільші виклики, з якими  стикнулися місцеві видання після роздержавлення. Найчастіше звучало про пошук коштів, щоб зберегти та розвивати видання.  Проблема фінансування знайома більшості редакцій. Тим часом доступним засобом залучити кошти є грантрайтинг – написання заявок для участі в конкурсі на отримання гранту.

Передусім Ольга Мирович розповіла учасникам тренінгу, де можна шукати інформацію про оголошені конкурси та якими вони бувають. «Хочу наголосити, що грантова діяльність вимагає системності. В ідеалі редакція повинна мати окремого працівника, який відповідатиме за цей напрям роботи і систематично шукатиме нові гранти, щоб реалізувати ідеї  медіа. Додам, що у 98% випадках фінансування отримують неприбуткові громадські організації, тож ви можете взяти  громадську організацію в партнери, бути членом ГО або ж створити власну громадську організацію», – порадила спікерка. Особливу увагу Ольга Мирович приділила типовим вимогам донорів до заявки і заявника та причинам, через які можуть відмовити у наданні гранту. «Людей часто оцінюють по одягу, книгу – за обкладинкою, так само і вашу грантову заявку – за зовнішнім виглядом: наприклад, чи  впродовж усього тексту тип шрифту та його розмір співпадають тощо. Один із найважливіших пунктів – це відповідність заявки технічним вимогам донорів. Зауважу, що на цьому етапі ніхто не читає заявок і зміст пропозиції. Навіть якщо вона дуже крута, про це ніхто не дізнається, якщо ви не оформите заявку згідно вимог та не надішлете її у зазначений строк та на потрібний засіб комунікації. Далі грантодавцю важливо, наскільки ваш проєкт відповідає пріоритетам конкурсу, наскільки чітко прописана ідея і чи відповідає бюджет вашій пропозиції. І пам’ятайте: ті, хто читають заявку, про вас нічого не знають, тому ви маєте  дуже добре розповісти про себе та представити свою ідею», – наголосила тренерка.

Щоб присутні на тренінгу мали можливість зрозуміти, за яким принципом створюється грантова заявка,  спікерка запропонувала виконати практичне завдання «Елементи логічної матриці».  Учасники описували мету,  завдання, діяльність, продукти, результати та вплив свого проєкту. Під час аналізу тренерка вказала на типові помилки та порадила, як їх виправити. Вона також розповіла, що найкраще починати писати заявку в співпраці з іншими, більш досвідченими в цій сфері організаціями, щоб таким чином напрацювати грантову історію. І зауважила: не шукайте конкурсу, щоб напрацювати ідею, а придумайте якусь діяльність, і вже для неї шукайте відповідний грант. Спікерка також мотивувала учасників тренінгу не втрачати віри у власні сили та обов’язково пробувати писати грантові заявки: «Навіть якщо ви вже подавалися на якийсь конкурс, проте безуспішно, пробуйте ще! Важливо не опускати руки, коли отримуєте першу-другу відмову. Пам’ятайте, поразка – це не вирок. І часто отримання гранту залежить від фарту. Тому пишіть і ще раз пишіть!»

Тренінг проводився в рамках проекту «Сприяння медіа реформам та розвитку регіональної журналістики» за підтримки «Медійної програми в Україні», що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID) і виконується міжнародною організацією Internews