Перевага фемінітивів на тлі гендерного дисбалансу: результати моніторингу житомирських медіа у лютому.

feminitnvu-940x528

У лютому 2021 року стартувала третя хвиля гендерного моніторингу регіональних медіа 24 областей України (попердні відбулися в 2017 і 2019 роках). Для аналізу обрані обласні друковані ЗМІ («Житомирщина», «Сільське життя», «Субота», «Эхо», «20 хвилин», де опрацьовано 172 публікації) та онлан-видання (Житомир.info – https://www.zhitomir.info/, Житомир.news – https://www.zhitomirnews.com, Житомирські новини – http://www.novini-zt.info, Перший житомирський інформаційний портал – https://www.1.zt.ua, Рупор Житомира –  http://ruporzt.com.ua; тут проаналізовано 524 новини).

Мета моніторингу полягає в тому, щоб з’ясувати, як обласні медіа дотримуються гендерного балансу в журналістських матеріалах, якою мірою використовують фемінітиви на позначення посад, професій, виду діяльності жінок, чи використовують гендерні стереотипи щодо жінок і чоловіків та сексистський контент.

 

 

Друковані ЗМІ.

Тематика

Моніторинг найбільш популярних обласних медіа Житомирщини упродовж 8-14 лютого показав, що найвищий відсоток експертної думки жінок був представлений у матеріалах на кримінальну тематику 69%. В основному це були коментарі представниць прес-служб управлінь Нацполіції та ДСНС. Також 64% експерток представлені у темах освіти та культури. 56% експерток у публікаціях на медичні теми, в тому числі й COVID-19. Хоч тема коронавірусу в основному обмежувалася публікаціями офіційної статистичної інформації чи прес-релізів із заходів посадовців. Найрідше жінки коментували проблеми економіки / бізнесу (16%) та політики (29%). Жодної експертки за період моніторингу обласних видань не було виявлено у матеріалах на спортивну тему.

Публікації про волонтерство, благодійність, дозвілля в розрізі гендерного моніторингу майже не розглядались через відсутність будь яких осіб – як експерток/експертів, так і героїнь/героїв.

Гендерний баланс_теми_друковані ЗМІ

Однак окремі видання продемонстрували більш збалансовані показники експерток та експертів у своїх публікаціях. Так, у матеріалах тижневика «20 хвилин» – 52% експерток і вони представлені у всіх темах, які піднімала газета в період моніторингу. 57% жінок коментували проблеми та події в газеті «Сільське життя». Відносний баланс – 45% експерток – за цей період продемонструвала газета «Житомирщина» і «Субота» – 43%. Дисбаланс щодо експертної думки в період моніторингу виявлено у  публікаціях газет «Ехо» – 35% експерток. Таким чином, загальний показник присутності жінок як експерток у матеріалах обласних газет – 47%.

Незбалансованим є показник по кількості жінок як героїнь публікацій – усього 32%. Тобто основними героями матеріалів газет у цей період були переважно чоловіки. Баланс героїні/герої у темі освіти та соціальних проблем продемонструвала газета «Житомирщина»  по 50% в кожній з категорій та у темі криміналу й надзвичайних ситуацій в публікаціях газети «Ехо» – 50%.  Загалом кількість героїнь у публікаціях кожної з газет ледь перевищує 30%. Найнижчий показник – 19% – у тижневику «Субота».

Найвищий загальний відсоток героїнь у матеріалах на соціальні теми – 60%, найменший –17% – у матеріалах на економічні теми.

Фемінітиви

В публікаціях житомирських обласних газет фемінітиви почали використовувати частіше, ніж це було в минулі роки, коли ними просто нехтували чи принципово не вживали. Загальний показник в поточному моніторингу сягнув 69%. Так, газета «Житомирщина» має найкращий показник – 86%. Вже не дивно, що тут почастішали такі означення професій, як виконавча директорка, кондукторка, фармацевтка. Високий показник має і  тижневик «20 хвилин» – 81%. У публікаціях газет зафіксували фемінітиви, які інші житомирські медіа вживають часто – адвокатеса, депутатка. Нехтує фемінітивами тижневик «Ехо» – лише 17% у всіх публікаціях.

Наприклад, тільки в одному реченні на позначення посади та наукових звань жінки використано самі маскулінітиви – завідувач кафедри, кандидат педагогічних наук, доцент Олена Анічкіна.

У публікаціях тижневика «Субота» – жодного фемінітиву..

Гендерна_чутливiст__друкованi_ЗМI

З урахуванням цих показників Індекс гендерної чутливості житомирських газет у лютому виглядає так:Iндекс_друкованi_ЗМI

СТЕРЕОТИПИ ТА СЕКСИСТСЬКИЙ КОНТЕНТ

В період моніторингу в публікаціях двох газет виявлені стереотипні висловлювання щодо жінок та чоловіків. Так у врізці до матеріалу газети «20хвилин» «Що одягнути на День святого Валентина: модні ідеї та стильні образи»(10.02.2021 р.с.23) читаємо: «Наближається День святого Валентина, який ще називають Днем закоханих. І у багатьох жінок виникає питання: що краще одягнути, щоб мати неперевершений вигляд і сподобатись своїй другій половинці». По-перше, чи виникає така думка лише в жінок, а чоловіки не хочуть гарно виглядати? По-друге, люди – цілісні істоти, а не половинки.

Тижневик «Субота», в якому вирішили розважити читачів кримінальною історією «Международный наркокартель “Белое братство” купил житомирские суды и прокуратуру и… остался недоволен покупкой» (10.02.2021,с.5) пише: «Жительницебыло уже далеко за тридцать. Про таких принято говорить – “дама бальзаковского возраста”.

В цьому ж тижневику опубліковано карикатуру «До дня св. Валентина», яка б мала розвеселити читачів, однак у цьому «гуморі» вбачаються лише стереотипи з елементами сексизму..карикатура

Газети не несуть відповідальності за зміст реклами,але це не виправдання для розміщення рекламних оголошень про послуги чи продаж товарів, які містять сексистські зображення жінок чи рідше чоловіків – напів оголені торси чи частини тіла. Таку рекламу, на жаль, розмістила газета «20 хвилин».

20хв

І, хоча за кількісними показниками видання «20 хвилин» є однією з найбільш гендерночутливих, такий контент значно підриває позитивні напрацювання. Тому звертаємо увагу колег на неприпустимість використання стереотипного чи сексистського контенту, еротичних фото, оскільки вони дискримінують людей, переважно жінок, продукують ставлення до них як до об’єктів.

ТЕМАТИЧНІ ПУБЛІКАЦІЇ

За період моніторингу лише в газеті «Житомирщина» була опублікована замітка на гендерну тематику «Навіщо Бердичеву гендерний паспорт?» (12.02.21с.4), в якій ідеться про проект Асоціації міст України по створенню гендерних паспортів громад.

 

Інтернет-видання

Тематика

У період лютневого моніторингу найпопулярніші новинні сайти Житомира попри інформаційну насиченість (проаналізовано 524 матеріали) продемонстрували гендерний дисбаланс як щодо жінок-експеток (загалом 28% ), так і героїнь (25%).

Причому ситуація однакова майже на усіх сайтах – відсоток експерток та героїнь коливається у проміжку 22 -28%. Найвищий відсоток експерток – у новинах сайту Житомирські новини (47%). Третина від усіх коментарів від експерток (33%) – у інтернет-видання Житомир.news. Найменше експерток у матеріалах сайту Рупор Житомира – 22%.

В яких темах журналісти найчастіше дотримувалися балансу експерток і експертів? Як і в друкованих ЗМІ, інтернет медіа це соціальні проблеми – 50%. Так само відносний баланс зберігся й у новинах на теми криміналу та надзвичайних ситуацій – 47%. Теми охорони здоров’я (14%), політики та економіки (по 19%) місцеві сайти залишили «за межами компетенції» жінок, тож вони майже не висловлюються з цих питань.

І все ж, у деяких темах окремі сайти дотримувалися гендерного балансу. Так, для  Житомир.info та Першого житомирського інформаційного порталу у новинах про освіту та соціальну політику  50%, Житомир.news досяг балансу експертної думки в матеріалах про місцеву владу та політику 50%. Зовсім не представлені експертні думки жінок у темах культури та військовій тематиці.

Гендерний баланс_теми_інтернет-видання

Як і у друкованих виданнях у новинах місцевого інтернет простору в період лютневого моніторингу панували герої. Лише у чверті випадків героїнями новин були жінки. Якщо деякі сайти демонстрували гендерний баланс у представленні експертної думки, то у категорії героїнь/героїв можна говорити про повний дисбаланс. Лише тема медицини частково наближалась до гендерно збалансованої подачі у новинах Житомир.info – 45%, Житомир.news – 63%. Загалом у цій темі зафіксовано 63% героїнь, найбільше 71% у новинах на соціальні теми. Характерно, що виключно героїні були представлені у новинах на теми медицини та соціальної політики в новинних стрічках Першого житомирського інформаційного порталу та Житомир.info – новини на соціальні теми. В матеріалах про спорт, екологію та дозвілля були лише герої.

Фемінітиви

Як і в друкованих виданнях, у новинах сайтів побільшало фемінітивів. Загальний показник за період лютневого моніторингу склав 75%. Приємно вразили сайти Житомирnews та Житомирські новини, на яких зафіксовано 90% і 91% фемінітивів. При цьому відчувається, шо журналісти цих інтернет-видань опрацьовують матеріали, а не використовують офіціоз і прес-релізи, в яких все ще панують маскулінітиви. Раніше набагато рідше в новинах зустрічались такі означення посад, як «директорка Департаменту охорони здоров’я ОДА, виконавча директорка, пресофіцерка Нацполіції, інженерка» (Житомир.news).

Найнижчий  показник вживання фемінітивів у найбільш популярного в області інформаційного порталу Житомир.info 59%. У новинах зафіксовано маскулінітиви, які можна було легко замінити на відповідні фемінітиви – косметолог Валентина Остапчук, власник фірми Альона Вікторівна Трегуб, психолог Аліна Даневич, Світлана Соболевська – методист..

Гендерна_чутливiст__iнтернет-видання

Найбільш гендерно чутливими серед  інтернет-медіа Житомира у лютому є Житомирські новини (54%) та Житомир.news (50%).

Iндекс_iнтернет-видання

За період моніторингу стереотипних виразів, сексистського контенту в публікаціях та ілюстраціях до них в інтернет-виданнях не виявлено. Водночас і матеріалів на гендерну тематику не зафіксовано.

Висновки.

Моніторинг обласних житомирських медіа показав суттєве покращення у вживанні фемінітивів.

Одиничними випадками у обласних медіа є стереотипи та сексизм, в інтернет-медіа вони практично відсутні. Однак, прикро, що так само рідко під час моніторингів в обласних ЗМІ зустрічаються матеріали на гендерну тематику, в тому числі гендерної дискримінації та гендернозумовленого насильства.

Моніторинг житомирських обласних медіа у лютому показав гендерний дисбаланс, як у матеріалах друкованих так і інтернет-видань. Таким  чином, суто «чоловічими компетенціями» як на шпальтах газет, так і новинних сайтів виглядають  політика, місцеве самоврядування та економіка, а жіночими – культура та соціальні питання. Тому надалі редакціям варто звертати більше уваги на цю проблему.

У лютому Індекс гендерної чутливості житомирських медіа – 46%. Це – один із найвищих показників серед 240 друкованих та інтернет-видань 24 областей України. Ознайомитися із цими даними (інфографіка) можна на сайті Волинського прес-клубу, або на сторінці у Facebook.

Результати гендерного моніторингу в інших областях можна переглянути за посиланнями:

– на сайті https://bit.ly/3aFCwvC

– у ФБ https://www.facebook.com/volynpressclub/posts/4305518649464048

 

Ірина Новожилова,

експертка з моніторингу

Житомирський прес-клуб

___________________

Гендерний моніторинг журналістських матеріалів регіональних видань України відбувається у  межах проекту «Гендерночутливий простір сучасної журналістики», який реалізовується Волинським прес-клубом у партнерстві з Гендерним центром, Незалежною громадською мережею прес-клубів України за підтримки «Медійної програми в Україні», що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID) і виконується міжнародною організацією Internews.