Уроки та виклики виборчих кампаній для локальних ЗМІ

DSC_1559заг

Подіумна дискусія на цю тему відбулася в рамках проекту Асоціації професійних журналістів та рекламістів Житомирщини «Інформаційно-моніторингова кампанія  виборів-2019 у Вінницькій та Житомирській областях». Проект реалізується за підтримки Фонду розвитку ЗМІ  Посольства США в Україні з березня 2019 року. Місцеві ЗМІ в поточному році активно висвітлювали хід двох виборчих кампаній –президентської та парламентської. Під час дискусії її учасники- експерти з моніторингу проекту, журналісти ,політологи та представники громадянської мережі ОПОРА та громадських організацій оговорили уроки виборчих кампаній 2019 року для місцевих ЗМІ. Зокрема, випадки  використанння  фейкових журналістських посвідчень на виборчих дільницях. Експерт проекту Тарас Боросовський вважає, що протидіяти цьому явищу можна таким чином – вчасно виявляти та попереджати спроби використання посвідчення журналіста задля втручання у виборчий процес через формування та передачу окружним виборчим комісіям відкритої бази регіональних журналістів діючих ЗМІ регіону, які мають редакційне завдання, висвітлюють виборчий процес і виконуватимуть професійні обов’язки на дільницях у день/ніч голосування.

Як зазначив експерт, прецедентним міг бути випадок відкриття криміналіьної справи по підробці журналістського посвідчення однієї з житомирських ТРК під час президентської виборчої кампанії, однак справа так і не була доведена до суду.

Дисусійним є питання щодо самої форми журналістського посвідчення, яке на думку виконавців проекту має бути закріплено на законодавчому рівні, єдиного зразка та створено єдину базу реєстрації документа. Пропонується, що посвідчення може бути у вигляді пластикової прес-карти із зазначенням ЗМІ, яке видало посвідчення, прізвища, посади у ЗМІ, фото, дати видачі та терміну дії і номером, підписом керівника, печаткою.

Хронічною хворобою місцевих ЗМІ можна вважати засилля політичної «джинси» під час виборів . Менеджерка проекту Ірина Новожилова підкреслила, що можливим вирішенням цього є обов’язковість редакційної політики для будь-якого типу ЗМІ, базовими принципами якої  повинні бути збалансованість, неупередженість, дотримання ЗУ про рекламу, крім того редакційна політика кожного ЗМІ повинна бути у відкритому доступі.

Учасники дискусії обговорили вплив соціальних мереж і виклики у цьому зв’язку для традиційних ЗМІ. Соціальні мережі, які є каналами комунікації, а не інформації, не створюють продуктивного дискурсу, натомість поляризують аудиторію. Завдяки їм поширюється фейкова інформація, яку на жаль, іноді цитують ЗМІ. Єдиним виходом з цієї ситуації є навчання медіаграмотності на усіх рівнях –від споживачів інформації до представників ЗМІ.

Громадська омбудсменка із захисту виборчих прав ОПОРИ в Житомирській області Світлана Пантюхіна розповіла про Закон про місцеві вибори в контексті нового Виборчого Кодексу та про пропозиції змін від громадянської мережі ОПОРА. Окремо зупинились на питанні забезпечення виборчих прав ВПО на місцевих виборах. До дискусії долучились голова ГО ВПО «МИР на долоні» Ірина Гладка, регіональна координаторка взаємодії з громадськістю Уповноваженого ВРУ з прав людини в Житомирській області Олена Коваленко та політолог Володимир Піньковський.

Захід здійснено в рамках проекту АПЖРЖ «Інформаційно-моніторингова кампанія  виборів-2019 у Вінницькій та Житомирській областях» за підтримки Фонду розвитку ЗМІ  Посольства США в Україні. Погляди учасників заходу не обов’язково збігаються з офіційною позицією уряду США.